Thursday, November 27, 2008

Hari ke Sepuluh

Kami solat Subuh berjemaah bagi memulakan hari ke sepuluh ini.


Keluarga Pakcik Mustakeen (penjaga rumah pakcik tohirin) menyediakan sarapan yang sungguh lazat dan kami tidak boleh menolak daripada ditambahkan makanan...kenyangnya...
alhamdulillah.

Hari ini kami akan bertukar 'host'. Pihak COSLAM akan menyerahkan kami kepada YMMA untuk meneruskan baki 5 hari di Colombo ini.

10 pagi: Kami dibawa ke ibu pejabat YMMA menaiki van yang dibawa oleh seorang atuk yang memiliki skil memandu yang 'luar biasa'...seramm...
-Mr Khalid Farouq menerangkan perjalanan aktiviti sepanjang 5 hari di Colombo.

10.45 pagi : Tiba di YMMA. Perjalanan yang lambat kerana kesesakan lalu lintas. Mr Khalid Farouk menyambut kami dan membawa ke pejabat di tingkat dua. Di situ kami bertemu Uncle Halim, Azra, Aunty Mackiya, Rusyanah dan beberapa pimpinan tertinggi YMMA.

11.20 pagi : Kami dibawa bersiar-siar di bandar Colombo.

-Masjid di tengah-tengah bandar colombo. Kami bercadang nak solat di sini, malangnya perempuan tak dibenarkan masuk.-Victoria Park

2.45 petang : Kami bertemu Ameen Akbar di masjid Akbar (masjid yang diasaskan oleh moyangnya). Kemudian dijemput minum di rumahnya.

-Masjid Akbar yang berusia lebih 200 tahun dibina oleh orang Melayu.

4.30 petang : Pertemuan dengan aktivis hak asasi manusia yang juga merupakan seorang ilmuwan yang terkenal di Sri Lanka, Mdm Jezima Ismail. Malangnya, beliau belum sampai di rumah. Jadi, kami ke rumah kawan aunty Mackiya yang terletak berhampiran untuk menumpang solat.

5.30 petang : Pertemuan dan perbincangan bersama Mdm Jezima Ismail. Seorang yang sangat merendah diri dan berpengetahuan tinggi.

8.00 malam : Kami menuju ke rumah anak perempuan aunty Mackiya, di mana kami akan menetap sehingga tamat misi ini.

No comments: