Monday, November 24, 2008

Berita Terbaru......!!!!

Alhamdulillah, kami dah pun melalui hari ke-10 misi. Sedar tak sedar, dah seminggu kami tak dapat nak update blog.. Risau juga, takut-takut ada yang risaukan kami di sini..hehe.. Em, tertanya-tanya juga apa yang berlaku di tanah air kala ini. Kot-kot Anwar Ibrahim dah jadi PM...=P.

Apapun, secara ringkasnya, inilah kisah perjalanan kami sepanjang seminggu ini.

Hari ke-6, Khamis (20 Nov 2008):

~Sarapan pagi- meggi goreng air tangan Fahmi...

Bersama keluarga Pak Cik Jamalon yang baik hati..Mak Cik Jamalon & Kak Fah. Bersiap-siap untuk ke Colombo.

Lawatan ke kedutaan Malaysia di Colombo bertemu Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Sri Lanka-Tuan Yang Terutama Rosli Ismail. Kami dijemput untuk makan malam di rumahnya pada hari Sabtu-Hari terakhir kami di Sri Lanka.

Mesyuarat bersama exco COSLAM (Confrence of Sri Lanka Malay) di Zahira College selepas maghrib. Kami menginap di rumah anak pakcik Tahirin.


Hari ke-7, Jumaat (21 Nov 2008):

Perjalanan ke Hambantota. Kali ini kami ditemani oleh Pak Cik Mohaj, Mama Liza, Pak Cik Asmon dan Ahmad. Kami singgah minum teh di Ratnapura.

Sampai di Hambantantota kira-kira jam 1 petang. Sukarelawan lelaki di bawa ke masjid untuk solat jumaat manakala yang perempuan pergi ke rumah nenek Dewi. Kami juga di temani Pak Cik Permata- Salah seorang wakil COSLAM di Hambantota.



Singgah makan tengahari di rumah nenek Dewi (ibu kepada pakcik Permata). Umur nenek sudah menjangkau 96 tahun tetapi masih sehat. Nenek menceritakan bagaimana dia terselamat semasa tragedi tsunami dimana ketika itu dia terlantar sakit di atas katil.

Perjumpaan bersama masyarakat Melayu Hambantota.Selepas itu singgah sebentar di Zahira College cawangan Hambantota.

Hari Ke-8, Sabtu (22 Nov 2008):

Melawat Kirinda Muslim School. Antara sekolah yang pernah musnah akibat bencana Tsunami 4 tahun yang lalu.
Melawat Pak Cik G.M. Rafaidin. Antara orang Melayu yang terselamat dari bencana Tsunami. Namun dia kini buta sepenuhnya.

Solat di sebuah Masjid (X ingat namanya). Namun tiada ruang solat untuk wanita di sini. Tapi mereka dengan baik hati sediakan sebuah tempat untuk kami bersolat. (Wanita tidak di galakkan pergi ke Masjid).Makan tengahari di rumah saudara Pak Cik Permata. Makanan Melayu. Rasa macam kat Malaysia.

Rumah terakhir untuk hari ini, rumah Pak Cik Bahaman (Ntah2 ada kaitan dengan Datok Bahaman kot..). Antara wakil COSLAM yang aktif di Kirinda.


Hari ke-9, Ahad (23 Nov 2008):

Pagi ini kami bertolak pulang ke Colombo. Sepatutnya bertolak jam 5.30 pagi tetapi lewat tiga jam. Di sepanjang perjalanan, kami singgah di beberapa tempat yang menarik.



Semasa menziarahi kawan pakcik Mohaj, kami sempat menziarahi sebuah madrasah yang terletak di seberang rumahnya.


Kami menyerahkan cenderahati dan sekotak baju kurung kapada pakcik Permata untuk diagih-agihkan kepada penduduk Melayu Hambantota.


Kami singgah di sebuah sekolah di Hambantota dan bertemu dengan beberapa pelajar perempuan sekolah tersebut.


Kami dibawa melawat ke sebuah rumah api oleh pakcik Mohaj. Pakcik Mohaj pernah bertugas di situ sebagai penjaga rumah api.


Selepas menikmati keindahan alam di atas rumah api tersebut, kami langsung meneruskan perjalanan ke Colombo. Perancangan untuk singgah di Fort Galle tak dapat diteruskan kerana kesuntukan masa.


Kami tiba di ibupejabat YMMA tepat jam 6petang. Seusai menunaikan solat, kami terus ke dewan utama untuk sesi bersama Conference of Sri Lanka Malay (COSLAM). Ketua kami telah dijemput memberikan ucapan. Kami sungguh gembira mendapat buku daripada B.D.K. Saldin dan juga cenderamata daripada pihak Coslam. Namun yang paling membanggakan adalah apabila kami mendendangkan lagu 'Hidup Biar Berjasa' di hadapan hampir 50 tetamu.


No comments: