Thursday, November 27, 2008

26 November 2008

Alhamdulillah..dah masuk hari ke-12.
Terasa macam semalam baru je sampai.
Harini kami seharian dengan pakcik Fahmy (penyunting akhbar muslim)

-Masjidul Wekande al Madrasa

10.15 pagi : Kami di bawa menziarahi Masjidul Wekande al Madrasa yang dibina pada tahun 1786 oleh orang Melayu. Di sini terdapat sebuah makam seorang wanita bernama Hussein Meenachi. Namun, kami tak pasti siapakah dia sebenarnya.

-Masjidul Jamiah

10.30 pagi : Menziarahi Masjidul Jamiah yang dibina pada tahun 1864 oleh askar Melayu di Java Lane.

-Amalan di masjid Jumma

10.50 pagi : Kami sangat terkejut apabila memasuk Sheikh Usman Waliullah Jumma Mosque & Shrine. Amalan memuja makam dan percaya bahawa seseorang dianggap sebagai 'awliya' boleh berhubung dengan Tuhan. Bukan sahaja orang Islam yang datang, malahan yang bukan Islam juga.

-Pertemuan dengan Gabenor dan Ketua Menteri

11.15 pagi : Perjumpaan dengan Gabenor Wilayah Barat, Asseyed Alavi Mowlana Jamal Allail, yang merupakan kerabat Sultan Perlis. Beliau seorang yang sangat merendah diri dan suka menggunakan 'rhyme' didalam percakapannya. Beliau memberikan banyak nasihat kepada kami. Setengah jam kemudian, Ketua Menteri Wilayah Barat hadir dan menyertai perbincangan kami.

-Prima Training Centre

2.45 petang : Seusai makan tengahari di rumah, kami dibawa menuju ke Prima Training Centre yang menawarkan kursus 'bakering' termasyhur di Sri Lanka. Kebetulan seorang Father (Father Shiran) turut berada di situ, dan menyertai perbincangan kami.

4.30 petang : Pertemuan dan perbincangan dengan EXCO tertinggi YMMA di ibu pejabatnya.

Malam itu kami dijamu dengan hidangan yang enak di rumah Aunty Fawaza (exco Young Women Muslim Association)..

No comments: