Wednesday, November 19, 2008

Tangisan Kurunegala....~

Alhamdulillah, kami memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT. Perjalanan misi kami di Sri Lanka ini telah masuk hari yang kelima. Ketika laporan ini ditulis, kami baru sahaja sampai di rumah Pak Cik Jamalon dari rumah Pak Cik Rusdi. Salah seorang dari keluarga Mak Cik Jamalon. Seharian kami di sana hari ini.

Kami berangkat ke rumah Pak Cik Rusdi (adik Mak Cik Jamalon) pada pukul 8.30 pagi selepas bersarapan maggie goreng air tangan Fahmi dan Nadzi. Mula-mula nampak macam banyak, bila dah makan, macam tak cukup la pula. Hahah! Untuk bergerak ke rumah Pak Cik Rusdi, kami menggunakan pengangkutan awam yang paling best kat Sri Lanka ni. -BAS!- Pak Cik Jamalon sengaja membawa kami menaiki bas untuk merasai pengalaman. Kami pun okay sahaja. Tak ada banyak bantahan. Lagipun, kami kan dah diajar untuk bersedia untuk tidak bersedia. Lagipun apa salahnya nak merasai pengalaman baru. Tak adalah teruk sangat pun bas dia. Lebih kurang kat Malaysia je!



Dalam pukul sepuluh kami sampai kat rumah Pak Cik Rusdi. Di sana sukarelawan mengajar bagaimana untuk menjahit baju kurung dan tudung. Salah seorang daripadanya merupakan tukang jahit. Jadi, tugas kami tidaklah terlalu sukar untuk mengajarkan cara-cara membuat baju kurung kepada mereka. Selepas itu, sukarelawan kami juga di minta untuk mengajarkan cara memasak sambal tumis. Disebabkan kekurangan bahan yang di perlukan, akhirnya hanya sambal tumis telur yang berjaya di buat. Selepas itu, kami besama sama menunaikan solat zuhur.


Semasa makan tengahari, kami dijamu dengan nasi, kari daging, salad, sayur kacang dan sambal yang kami masak tadi. Seperti biasa, kami 'di paksa' makan sebanyak yang mungkin. Huhu. Sudah menjadi tradisi di sini tetamu akan di berikan makanan terlebih dahulu, selepas itu barulah tuan rumah akan makan. Dan antara makanan wajib setiap kali selepas makan adalah pisang. Mereka menganggap pisang sebagai pencuci mulut. Ini kerana pisang adalah sangat mudah untuk di dapati disini berbanding buah-buahan yang lain.

Selepas zuhur, kami dibawa ke sebuah rumah yang dijadikan madrasah iaitu kelas mengaji untuk kanak-kanak. Di sana kami meminta mereka untuk memperdengarkan bacaan Surah Al-Fatihah dan beberapa surah yang lain. Kami telah mengambil peluang ini untuk membantu kanak-kanak di sini memperbetulkan bacaan mereka. Masalah bacaan di sini adalah sama sahaja seperti madrasah-madrasah yang lain di Sri Lanka, Kami juga berkongsi cara mengajar Al-Qur'an seperti di Malaysia. Aktiviti kami di sana berakhir setelah masuk waktu marghrib.

Kami kembali semula ke rumah Pak Cik Rusdi dan solat Marghrib & Isya' disana. Sebelum makan malam, kami di bawa berjalan-jalan di sekitar kawasan tersebut. Makan malam kali ni agak berbeza dari biasa. Nasi yang disediakan (macam pulut), dimakan bersama kari, santan, gula dan sambal. Apapun, kami semua sangat kenyang hari ini. Seperti hari-hari yang lepas juga. Sekarang ni, semuanya sukarelawan sedang berehat di bilik masing-masing dan mengemas barang untuk perjalanan ke Colombo esok.

HAri ini merupakan hari terakhir kami tinggal di rumah Pak Cik JAmalon. Ini menandakan program kami di Kurunegala sudah sampai di penghujungnya. Esok, kami akan bergerak ke Colombo untuk melawat bangunan kedutaan Malaysia. Selepas itu, kami akan meneruskan perjalanan ke Hambantota pula.

Secara jujurnya kami semua sangat sedih untuk berpisah dengan Pak Cik Jamalon & keluarganya yang baik hati. Kalau di ikutkan hati, mahu saja kami tinggal di sini hingga akhir misi. Namun, masinh banyak lagi tanggungjawab yang perlu di selesaikan di Colombo & Hambantota. Contohnya, kajian kami mengenai keturunan Syeikh Yusof Al-Makasari di Hambantota. Harapnya perjalanan kami esok & hari-hari yang seterusnya adalah dalam keadaan yang baik seperti di sini.

Apapun, nantikan kisah perjalanan kami yang seterusnya di tempat yang berbeza (Colombo & Hambantota). Kala ini, tangisan (hujan) Kurunegala mengiringi malam terakhir kami disini.. Wallahu'alam...


2 comments:

Comel said...

wOW! iS A GREAT JOB. wELL DONE AND HOPE ALL OF YOU ARE IN GOOD HEALTH, AND SAFE JOURNEY BACK TO MALAYSIA. INSYA ALLAH.

Tes said...

CHRONOLOGICAL EVENTS IN THE HISTORY OF SRI LANKAN MALAYS

by Tony .P. Miskin - Former Senior Lecturer, University of Moratuwa

6-7 Century Iconographical finds in West Java point to a connection between Java and Sri Lanka - Ref (i) Prof Kekulawala’s article in Kalyani-Vol.1. Oct 1982 p: 209 (ii) Pierre Dupont

1214 Kalanga Magha arrived with 24,000 Malay soldiers and took over the country. Ref: Fergusons Sri Lanka Directory 1985-88. 123rd Edition, p: 43

1235-1275 King Chanrabhanu, is said to have ruled the Jaffna kingdom during part of this period Ref : Daily News of 14th Nov 1983-Article by Henry.P Abeysekera, on “ Historical Basis for national unity

1247 King Chandrabhanu, a Malay King invaded Sri Lanka with a battalion of Malay Soldiers. Ref : Mrs G Dains paper presented at the World Malay symposium “ Duniya Melayu”- in 1985

1256 Magha the Malay Conqueror was driven out of Polonnaruwa with Pandya assistance. Ref: Fergusons Sri Lanka Directory 1985-88,123rd Edition p: 43

1505-1656 Malays beleived to have been brought to Ceylon by the Portuguese. Ref: (i) H.M. Said’s article on Ceylon Malays in 1926 Journal of Malaysian Branch of Royal Asiatic Society. (ii) John Crawford - History of Indian Archipelago

1640 The storming of Galle by Admiral Coster and Malay troops. Ref: E.Reimers Govt. Archivist- Jubilee book of the Colombo Malay Cricket Club

1657 Malays under Captain Raja Talella accompanied Rycklof Van Goers and took part in the capture of Mannar and Jaffna. Ref: (i) Ibid (ii) E.Reimers Govt archivist -p: 158 of Jubilee book of Colombo Malay Cricket club

1706 Susuna Mankurat Mas- Ex King of Java landed in Ceylon Ref: Page 160 of Jubilee book of Colombo Malay Cricket club

1708 Javanese Prince Pangeran Adipathi Amang Kurat 111, with family and retinue was banished to Ceylon. Ref: De Graf (1949 pp 238-241) for this event in Javanese History

1722-1723 Group of 44 Javanese including Princes and Chief’s sent to Ceylon. Ref: Article by CH Mantara- p: 166 of Jubilee Book of Colombo Malay Cricket Club.

1723 Chief Minister Danuraja was banished to Ceylon. Ref : Page 160 of Jubilee book of Colombo Malay Cricket club

1728 Arya Mankunegara, a brother of king Pakubuwana banished to Ceylon by the Dutch.

Ref: Dr Husseinmiya’s -Paper presented at the Naleemiah Institute of Islamic studies Beruwela in 1984- p: 10

1737 Death of Susuna Mankurat Mas in Colombo, and his family sent back to Java. Ref : Page 160 of Jubilee book of Colombo Malay Cricket club

1743 A Javanese Noble, Radini Adipati Nata kusuma was banished to Ceylon by the Dutch. Ref: Dr Husseinmiya’s Lost Cousins Page 45 (some historians gives this date as 1738)

1745 Susuna Kuning - King of Java surrenders himself to Dutch and is banished to Ceylon. Ref : Page 160 of Jubilee book of Colombo Malay Cricket club

1761 More troops sent to reinforce Malay troops in Ceylon.

1763 Formation of Malay company consisting of deportees and 31 slaves. Ref: Dutch Political comment of 1786

1765 Arrival of Malay battalion from Batavia led by Captain Baba Lye with the intention of capturing the Kandyan capital. Ref: Article “ History of Malay “ by F E Gooneratne p: 160 in Malay Jubilee book.

1767 Batara Gowa Amas Madina 11. the former King of Gowa was exiled to Ceylon by the Dutch. Ref: Dr Hussainmiya Lost Cousins p: 44

1783 Javanese Pandan Balie donates land in Wekanda, Colombo to build a Malay Mosque. The Mosque was built in 1786. Ref: CH Mantara, Jubilee Book of Colombo Malay Cricket Club (p: 167)

1795 The death of the King of Goa after 30yrs of life in exile in Ceylon. Ref: Dr Hussainmiya’s Lost Cousins (p: 44).

1798-1811 The appointment of a Malay Committee by Frederick North, the first British Governor of Ceylon to inquire into the grievances of the Indonesian Princes and Noblemen.

1803 Capt. Nouredeen, Commander of Malays, executed by the Kandyan King for refusal to sever his allegiance to the British, and enter the Kandyan King’s service. Ref: p: 163 of Jubilee Book of Colombo Malay Cricket Club

1813 Arrival of 413 men from Surabaya to join the Ceylon Malay Regiment during the governorship of Robert Brownrigg. Ref: Dr. Hussainmiya’s article “Exiles No Longer” in the publication Hemisphere

1816 Arrival of 228 of Javanese soldiers and thier families to Ceylon from Semmreng and Gresik in Java. Ref: Dr Hussainmiya’s Lost cousins (p: 61)

1834-1841 Migration of Malay’s to Ceylon. Total of 332 Malay’s migrated to Ceylon. Ref: Dr Hussainmiya’s Lost Cousins (p: 62).

1840 Setting up recruiting depots in Penang and later in Singapore for Malays from the Malay Peninsula for Permanent settlement in Ceylon. Ref: Dr Hussainmiya’s Lost Cousins (p: 12)

1869 Publishing of Alamat Lankapuri, a fortnightly Malay language paper by Baba Ounus Saldin in Colombo. Newspaper published in the Jawi Script. Ref: Dr. Hussainmiya’s article “Exiles No Longer” in the publication- Hemisphere

1872 Formation of Colombo Malay Cricket club. The first ever Malay sports club in Ceylon. Ref: Durham Saldin’s paper presented at World Malay Symposium of 1985, titled “Malay Organisations and Social Movements in Sri Lanka”

1873 The disbandment of the Ceylon Rifle regiment of Malays. Ref: CH Mantara’s article-Jubilee Book of Colombo Malay Cricket club

1922 Formation of all Ceylon Malay Association. The patron being his Highness the Sultan of Johore. The first President being Mr. MK Saldin. Ref: Jubilee Book of Colombo Malay Cricket Book of 1924

1924 Election of first Malay, Dr TB Jayah to the legislative council.

1924-1965 A Malay was nominated to the legislative Council / Parliament except in the year 1952. Among those nominated were :- Dr TB Jayah -1924, Mr M K Saldin - 1931-36, Dr. M F Drahman -1956-60, Mr Zahiere Lye- 1960-65, Ref: Dr Hussainmiya’s Lost Cousins p: 20-25

1985 Establishment of the Sri Lanka Malay Confederation abbreviated “ SLAMAC” in English. The Malay name being Konfederasi Rakjat Melayu Lankapuri abbreviated “KORAMEL” . SLAMAC consists of 23 Malay organisation and a Presidium of 6 Malays. Ref: Durham Saldins paper- “Malay Organisations and Social movements in Sri Lanka.

1985 The 2nd World Malay Symposium- “ Duniya Melayu 85 “ was held in Colombo from 4th-6th August 1985. The President of Sri Lanka, His Excellancy J R Jayawardene was the chief guest.

1987 Publication of the book “ Lost Cousins “ -the Malays of Sri Lanka by Dr Hussainmiya- a Sri Lankan Malay University Lecturer.

1989 Nomination of Mr MH Amit as a member of Parliament by the United National Party from the National list.

20 Century General - Malays play a more important role in the economic and social development of Sri Lanka. The Malays of today include Doctors, Lawyers, Engineers, Accountants, Architects, Company Directors, University Lecturers, Administrators etc.

Ref: Malay Directory , published in 1990 by the Sri Lanka Malay Association.





Note This is an extract of the Malay Directory, written by Tony. P. Miskin and published by the Sri Lanka Malay Association.