Tuesday, November 18, 2008

"Ambel Buyung"

Ambel buyung maree kita bawa ayer,
Ankath pikula seramaree jalan sumur,

Buyung ka ayerla tida,
Malam na mask aada,
Selamat, selamat ada ma jalan jauh,

Ayer la seranang mau,
Ada ma Jalan jau,
Selamat, selamat ada ma jalan jauh,

Sorele sooda jaadi,
lekkas seramari pergi,
Selamat, selamat ada jalan jauh.

~Ini adalah lirik lagu 'ambel buyung' yang dinyanyikan oleh orang Melayu di sini pada malam 'ronggeng' kami yang lepas. Jika dinilai dari penggunaan bahasanya, Masyarakat Melayu di sini boleh sahaja berbahasa Melayu, tetapi mereka tidak tahu mengeja perkataannya. Mereka mengeja menurut apa yang mereka dengar. Kebanyakan perkataan yang disebut merupakan bunyi dan mereka menulisnya dalam bentuk tulisan Sinhalese (tulisan yang menggunakan simbol-setiap simbol mempunyai bunyi yang berbeza). Namun, semangat mereka untuk mempelajari Bahasa Melayu adalah sangat tinggi. Ini lah yang membuatkan kami semakin bersemangat membantu masyarakat Melayu disini. InsyaAllah.

Hari ke-4

Untuk hari yang ke-4 ini, Pak Cik Jamalon telah mengadakan Kelas Bahasa Melayu di rumahnya. Kami berenam telah diamanahkan menjadi guru Bahasa Melayu pada hari ini. Buat pengetahuan semua, masyarakat Melayu disini menggunakan Bahasa Melayu yang bercampur dengan bahasa 'sinhalese' dan sedikit dipengaruhi olah Bahasa Tamil. Mereka juga menggunakan Bahasa Inggeris sebagai medium komunikasi.

  • Awe & Fahmi sedang mengajar Bahasa Melayu.

  • Antara mereka yang berminat untuk mempelajari Bahasa Melayu. Salah seorang daripadanya adalah Pengerusi Kandy Malay Association.

Selepas kelas, kami menikmati makanan tengahari bersama-sama. Masing-masing makan sikit kerana takut bertambah berat badan (semua dah nampak makin 'comel' sebab sentiasa dijamu dengan makanan yang banyak sepanjang 4 hari disini). Kecuali Fahmi & K.Dyll. Fahmi memang makan banyak..tak ada siapa boleh lawan.. K.Dyll pula makan lebih banyak dari Syah sebab baru je dapat 'feel' untuk makan kenyang-kenyang. Hmm..Cuba bayangkan berapa banyak Syah makan..Hehe..

Selepas makan tengahari kami berehat sebentar sebelum memulakan agenda yang seterusnya. Pakcik Jamalon membawa kami berjalan kaki ke sebuah rumah yang tidak jauh dari rumahnya. Di sini kami di pertemukan dengan seorang guru mengaji (perempuan..lupa pula namanya). Mereka di minta untuk membacakan beberapa ayat Al-Qur'an untuk kami dengar. Pak Cik Jamalon meminta kami memberikan sedikit komen mengenai cara bacaan mereka. Awe menjelaskan bahawa terdapat beberapa kesalahan bacaan dan tajwid. Contohnya, kebanyakan mereka membaca terlalu laju dan sebutan makhraj huruf yang salah.

Awe juga menunjukkan beberapa cara pengajaran Al-Qur'an cara Malaysia (guna iqra'). Mereka juga meminta kami memperdengarkan beberapa bacaan ayat-ayat Al-Qur'an untuk dibandingkan dengan bacaan mereka. Alhamdulillah, mereka menerima pendapat kami dengan baik.

  • Antara kanak-kanak yang di ajar membaca Al-Qur'an disini.

  • Fahmi & Syah mendengar penerangan dari Pak Cik Jamalon tentang situasi kelas mengaji Al-qur'an disini.

Secara jujurnya, kami semua agak sedih dengan situasi yang menimpa Masyarakat Melayu Islam disini. Ada juga timbul idea di kalangan kami untuk tinggal disini untuk beberapa bulan atau tahun. (idea je...hehe). Apapun, sudah menjadi kewajipan & tanggungjawab bagi kami untuk memikul tugasan ini. InsyaAllah, andai di berikan peluang sekali lagi, harapnya kami mampu membantu lebih daripada ini. Wallahu'alam.

Monday, November 17, 2008

Hari Ketiga...

Alhamdulillah, kami kini sudah melepasi hari ketiga misi. Setakat ini perancangan berjalan dengan lancar. Pada jam 8.30 pagi kami di bawa ke rumah makcik Jalil menaiki “bajaj” (tricycle). Cuma ada 2 ‘bajaj’ je. Jadi, kami kena bersempit dalam satu 'bajaj' (agak merana..huhu). Di rumah makcik Jalil (suaminya Pakcik Jalil sudah meninggal dunia), berbagai-bagai aktiviti telah dijalankan disana. Antaranya:

Kelas Bahasa Melayu (kelihatan pakcik-pakcik dan makcik-makcik di sini sangat berminat untuk mempelajari Bahasa Melayu)

Demonstrasi pemakaian tudung. Kebanyakan wanita di sini hanya memakai selendang yang dililit atau diletakkan di atas kepala.

Makan tengahari. Hari ini kami dijamu dengan nasi, ayam goreng, sayur terung, dan sambal tumis yang kami masak tadi.

Inilah bajaj yang kami naik.

Syah sedang bercakap dan memberikan motivasi kepada penduduk Melayu

Kami di hadapan rumah Mak Cik Jalil

Kami amat berterima kasih dengan Makcik Jalil yang bertungkus lumus menyediakan makanan dan menyambut kami dengan baik di rumah beliau. Ramai juga komuniti Melayu yang datang bagi memeriahkan majlis. Banyak perkara yang dibincangkan bersama dengan masyarakat Melayu terutamanya dalam membentuk kesedaran bahawa mereka tidak akan maju ke hadapan seandainya mereka tidak berusaha untuk kearah itu. Jika hanya mengharapkan beberapa kerat orang Melayu sahaja yang berhempas pulas menyelamatkan Melayu, sedangkan yang lain hanya duduk bergoyang kaki dan hanya pandai menunding jari mencari kesalahan orang lain, maka perjuangan memartabatkan Melayu di Sri Lanka ini akan menjadi sia-sia. Perkara inilah sebenarnya yang menjadi barah dalam masyarakat Melayu di sini.


Namun begitu, semangat yang ditunjukkan oleh orang Melayu ini untuk berkumpul dan menghayati setiap aktiviti yang kami jalankan di sini memberikan gambaran yang positif untuk melihat Melayu terus hidup di bumi Sri Lanka ini dengan budayanya yang tersendiri. Semoga perjumpaan yang diadakan di rumah Makcik Jalil ini menjadi suatu permulaan yang baik bagi sebuah masyarakat Melayu yang lebih kolektif.

Dari rumah makcik Jalil, kami dibawa ke sebuah madrasah bedekatan rumah Pakcik Jamalon. Di kawasan tersebut hanya terdapat lebih kurang 37 keluarga Islam. Tetapi madrasah tersebut hanya mengadakan kelas Al-Qur’an untuk kanak-kanak sahaja. Method yang digunakan juga agak berbeza tetapi ada sedikit persamaan dgn cara pengajaran di Malaysia (iqra’). Disini kanak2 diajar mengaji Al-Qur’an sejak kecil lagi. Kami diperdengarkan bacaan Al-Quran oleh beberapa kanak-kanak yang belajar di situ. Wakil kami juga, telah diminta untuk menunjukkan cara pengajian Al-Quran yang diguna pakai di Malaysia dan diminta untuk membacakan beberapa ayat dari Surah Yaasin. Antara masalah yang dapat kami perhatikan dalam pembelajaran al-Quran di Kurunegala ini adalah ibu bapa kepada kanak-kanak ini lebih menekankan agar anak-anak mereka dapat khatam al-Qurum dalam masa yang singkat. Mereka mengutamakan suatu yang ‘tamam’, iaitu sempurna (seperti sudah khatam al-Quran maka sudah sempurnalah ‘kewajipan’ untuk membaca al-Quran). Namun hakikatnya, pengajaran Al-Quran secara ekspres ini memberikan impak yang negatif terutama pada penghayatan al-Quran itu sendiri.

Wakil misi memperdengarkan bacaan Yaasin

Wakil misi mengajar seorang pelajar membaca iqra'

Perkara ini dapat dilihat dari segi pembacaan anak-anak ini. Mereka jarang diajar mengenai tajwid, malah mungkin tidak pernah tahu mengenai tajwid itu sendiri. Mereka juga tidak diajar mengenai makhraj huruf. Walaupun sebutan huruf mereka ada sedikit berbeza dengan Malaysia, itu bukanlah menjadi masalah. Keprihatinan kami adalah adakah mereka tahu bagaimana bunyi setiap huruf itu dikeluarkan dan pembacaan al-Quran yang betul berdasarkan hukum tajwid yang dipelajari. Kerana kesalahan dalam pembacaan al-Quran mungkin mengubah makna sebenar ayat al-Quran yang membawa kepada dosa si pembaca. Perkara ini telah kami sampaikan kepada ustaz yang mengajar al-Quran di situ. Dan seterusnya tanggungjawab kami untuk mengatur satu gerak kerja bagi menghantar seorang ustaz dari Malaysia untuk mengajar al-Quran di sini nanti. Insya Allah.


Selesai lawatan di madrasah, kami semua pulang ke rumah Pak Cik Jamalon untuk berehat dan menunaikan solat. Kemudian kami bersiap sedia untuk beronggeng! Sampai di rumah Pak Cik Farzan Mahmood (setiausaha Kurunegala Malay Association) beberapa orang melayu sudah menunggu kedatangan kami. Acara beronggeng bermula dengan lagu yang dinyanyikan oleh Shimsi kemudian diselang seli dengan persembahan dari kumpulan kami.




Awe sedang beronggeng!

Awe telah menyanyikan lagu dari jawa, Fahmi menanyikan lagu senyum, Syah mempersembahkan sajak mengenai Melayu Sri Lanka dan kami juga beramai-ramai menyanyikan lagu hidup biar berjasa, rasa sayang yang diiringi dengan beberapa buah pantun dan juga lagu Negaraku!. Terasa segan juga dengan mereka yang lain sebab suara kami ni biasa-biasa sahaja. Kami juga diimbau dengan kenangan lagu ‘Ambil Buyung’ yang pernah dinyanyikan oleh Shimsi ketika rombongan pertama sampai ke Sri Lanka dahulu. Apapun, kami seronok dengan ronggeng yang diadakan malam ini. Nasib baik kami tidak disuruh untuk menari! Huhu.. Selesai bernyanyi, kami dijemput untuk menikmati makan malam. Kami dihidangkan dengan laksa. Agak unik sebenarnya makanan ini. Seperti putu mayam, tetapi dimakan dengan kelapa parut pedas dan ayam kurma. Alhamdulillah, kenyang kami. Dah terlebih kenyang sebenarnya!


Selesai beronggeng, kami pun beransur pulang ke rumah. Kami mengadakan sedikit perbincangan mengenai aktiviti sepanjang hari ini, dan juga membincangkan mengenai keperluan aktiviti pada keesokan harinya. Masing-masing dah mengantuk penangan makan terlalu banyak. Perbincangan tidak mengambil masa yang lama, dan kemudian kami semua masuk ke kamar masing-masing untuk beradu.

Sehingga bertemu lagi pada posting yang berikutnya!

Assalamualaikum..

'Misi Rahmatan lil A'lamiin'

Hari kedua dalam Misi

Berikut adalah ringkasan laporan mengenai perjalanan hari kedua misi kami ke Sri Lanka. Alhamdulillah pagi ini kami bangun tepat pada masanya. Tak terlalu awal macam semalam. Hehe.

Kami bertolak ke Kandy agak lewat kerana van yang dijanjikan untuk menghantar kami datang agak lambat. Dari rumah Pak Cik Jamalon, dia membawa kami ke Rumah Tuan Roobin Arifeen Sama. Seorang rakannya yang berbangsa Melayu.





Arwah ayahnya merupakan seorang pemandu lori. Menulis sebuah Al-Qur’an (khat). Anaknya tidak bekerja tetapi mempunyai kepakaran dlm bidang teknikal (elektronik). Boleh tengok TV 1 di rumanya. (n_n).















Selepas itu kami bertolak ke rumah anak Pakcik Jamalon dan bersarapan pagi disana. Mereka membawa kami berjalan-jalan di sekitar kawasan tersebut dan singgah ke beberapa rumah orang Melayu yang lain di sekitarnya.



Singgah di sebuah tempat di mana terdapat sebuah monumen sejarah (Kisah Sardiel-RobinHood Sri Lanka). Sardiel merupakan seorang perompak. Ibunya di rogol oleh belanda semasa dia kecil. Berpindah ke Colombo & bekerja sbg tukang cuci senapang. Beberapa thn selpas tu, dia balik semula ke kampung halaman & membunuh org yg merogol ibunya. Sejak itu, dia menjadi buruan polis & mula merompak harta org2 kaya dan diagih-agihkan harta rampasan tersebut kpd org miskin. Dia pernah ditembak oleh seorang polis melayu, tp tidak mati (ada ilmu kebal, menanam tangkal di pangkal pehanya). Berjaya ditangkap oleh polis Belanda & di hukum gantung.



Motif di sebalik penceritaan kisah Sardiel ini adalah untuk menunjukkan bahawa tentera Melayu ketika itu sangat berani. Mereka menjadi antara yang pertama ke hadapan untuk menyerang musuh. Dan disebabkan inilah pihak British membawa masuk orang Melayu ke Sri Lanka untuk membentuk askar Regimen Melayu. Seterusnya menjadi nadi kekuatan tentera British ketika itu.





· Singgah ke rumah pakcik Ahmadeen. Antara org2 yang aktif dlm memartabatkan bangsa melayu. Pernah berkhidmat sebagai polis selama 55 tahun. Sekarang berumur 74 tahun. Beliau mempunyai dua orang anak lelaki dan salah seorangnya bekerja di Oman. Nama penuh beliau ialah Tuan Hakeem Ahmadeen. Kami kemudian menumpang menyempurnakan solat zuhur dan asar (jamak) secara berjemaah. Selepas itu, bergerak ke Kandy & berjumpa dgn Kandy Malay Association. Kami disambut oleh Pengerusi Kandy Malay Association Haji Nizam Samad dan kawan2nya.

Terdapat pelbagai perkara yang dibincangkan bersama dengan Kandy Malay Association terutama bagaimana dapat kami membantu masyarakat Melayu di sana. Secara pemerhatian kasar kami, keadaan Melayu di Kandy agak baik jika dibandingkan dengan keadaan Melayu di Kurunegala. Ini kerana pengurusan Malay Association di sini agak baik. Kami dilayan dengan begitu baik ketika berada di Kandy. Jamuan makanan sudah tentunya menjadi kewajipan bagi setiap tuan rumah yang kami singgah. Alhamdulillah, rezeki kami di Sri Lanka ini tak pernah putus. Puas 'melantak' je rasanya di sini. Jangan terkejut andai kami semua pulang ke Malaysia nanti badan kami semua 'sihat-sihat' belaka!
· Seusai perjumpaan dengan Kandy Malay Association, kami bergerak balik ke Kurunegala & singgah di Madrasah Khairat untuk makan makanan tengah hari. Makan lagi?! Hurm. Makanan tengah hari tersebut telah disediakan oleh sebuah hotel yang terletak berdekatan dengan rumah anak Pakcik Jamalon yang kami singgah pagi tadi. Untuk mengelakkan makanan tersebut basi, kami terpaksa juga makan sedikit walaupun kebanyakan antara kami tak terdaya untuk menghabiskan kesemuanya. Perut masing-masing dah kedepan dah. Layak untuk dapat anugerah pingat PJK. (Perut Jalan ke depan!). Haha!

. Setelah selesai 'makan tengahari' kami pada pukul 5.30 petang, kami meneruskan perjalanan pulang ke Kurunegala. Dalam perjalan kami singgah di rumah Pak Cik Farzan Mahmud (Setiausaha Persatuan Melayu Kurunegala). Dia menjemput kami untuk datang ke rumahnya malam ini untuk 'beronggeng'. Huh! Apakah kami telah bersedia? Kita nantikan laporan yang akan datang ye!

Kami sampai di rumah Pak Cik Jamalon lebih kurang pukul 8.30 malam. Setelah berehat sebentar, kami menunaikan solat maghrib dan Isya' secara berjemaah. Kemudian Pak Cik Jamalon mengadakan sedikit perbincangan dengan kami mengenai perjalanan kami semalam. Setelah itu, kami masuk ke bilik masing-masing untuk berehat dan 'recharge' semula tenaga. Harapan kami hari-hari berikutnya dipermudahkan oleh Allah dan misi ini dapat berjalan dengan jayanya.

Sehingga berjumpa lagi pada posting yang akan datang. Teruskan sokongan anda kepada kami.

Assalamualaikum!

'Misi Rahmatan Lil A'lamin'


Sunday, November 16, 2008

Eh! Dah pukul 4.30 dah ni...Subuh dah masuk!

Eh! Dah pukul 4.30 pagi la. Kejut semua bangun Subuh!

Ketukan di pintu bilik mengejutkan saya dan Fahmi dari tidur yang 'lena'. Tanpa berfikir panjang, saya terus bangun dengan kemalasan setelah penat berperang dengan nyamuk sepanjang malam, mencapai tuala dan terus ke bilik air untuk mandi. Keluar dari bilik, kelihatan lampu di ruang tamu hadapan rumah bernyala. Dan kelihatan kelibat Awe sedang bersolat. Hurm, dah masuk Subuh la... Takpe la, mandi la kejap, kata saya.

Setelah selesai mandi, lampu di ruang tamu yang bernyala sebentar tadi dah tertutup pulak. Aik...taknak solat berjemaah ke diorang ni. Dah mengomel sendiri dah pagi tadi. Hurm.. Masuk sahaja bilik untuk menyalin pakaian, terus tengok jam tangan yang memang dah disetkan mengikut waktu Sri Lanka. Aik! Baru pukul 2.30 pagi la. Hadoi! Dah terkena dah ni. Ini yang dikatakan simptom masa Malaysia. Ahaha. Semua kami terpedaya waktu Malaysia pada telefon bimbit masing-masing! Yang tak tahan tu, Pak Cik Jamalon siap tegur lagi yang perempuan, tanya mereka Solat tahajjud ke Solat apa? Dengan yakin mereka menjawab nak solat Subuh! Hahaha... Patutla gelap balik ruang tamu. Semua pun masuk tidur balik kat bilik. Saya pun apa lagi, selesai solat tahajjud dan solat hajat, terus tarik selimut! Bukannya apa, manfaatkan masa yang dua jam lagi nak masuk subuh untuk 'recharge' balik tenaga.

Namun begitu, kami berjaya juga Solat subuh mengikut waktu Sri Lanka yang sebenar. Waktu subuh di sini agak awal, iaitu seawal pukul 4.40 pagi. Kami solat secara berjemaah dengan Pak Cik Jamalon dan juga Makcik Jamalon. Keunikan di Sri Lanka ini, mereka mengekalkan nama keluarga dalam salasilah keluarga. Isteri yang berkahwin akan mengikut salasilah si suami. Jadi, wujudla nama Pak Cik Jamalon dan Mak Cik Jamalon dan juga 'another' Pak Cik Jamalon (sepupu Pak Cik Jamalon) . Hurm..Unik kan...


Selesai solat Subuh dan berwirid bersama-sama, sedikit tazkirah diberikan oleh saya. Mengingatkan ahli Grup untuk menjaga niat agar tidak terpesong dari matlamat sebenar misi. di samping itu saya juga mengingatkan semua agar bertawakal kepada Allah atas apa juga 'outcome' yang akan kami dapat daripada misi yang akan dijalankan samada positif atau negatif. Kerana segalanya terletak dalam pengetahuan Allah. Andai Allah menentukan kesan yang positif atas misi kami kali ini, maka kami perlu bersyukur, dan andai berlaku sebaliknya, kami perlu beristighfar dan semoga Allah mengampunkan segala kelemahan kami. Di samping itu saya juga mengingatkan semua ahli Grup untuk percaya dan yakin dengan diri sendiri. Ini kerana mungkin di kalangan kami ini merasakan belum cukup sempurna untuk berdakwah kepada masyarakat. Lantas saya tegaskan, bahawa Rasulullah bersabda, "sampaikan dariku walau satu ayat", dan saya menceritakan bagaimana perihal mereka yang mendengar khutbah terakhir Nabi Muhammad, kubur mereka kebanyakanny berada di luar Kota Madinah. Semoga semua ini dapat menjadi pendorong semangat kepada semua ahli Grup untuk terus berada pada objektif sebenar misi ini.


Selepas selesai tazkirah, kami berbincang mengenai aktiviti yang akan dijalankan pada hari ini, dan membuat beberapa checklist barang-barang yang perlu dibawa sepanjang perjalanan sambil dijamu dengan air teh special dari Sri Lanka. Hari ini kami akan ke Kandy. Sebelum ke sana, kami akan singgah ke rumah anak Pak Cik Jamalon untuk sarapan pagi. Semasa di Kandy nanti kami akan berjumpa dengan persatuan Melayu di sana, dan kami akan mengadakan perbincangan dua hala bersama dengan mereka. Kami dimaklumkan Melayu di Kandy merupakan antara Melayu yang berpendidikan. Jadi kami merasakan terdapat peluang di situ untuk memperbincangkan cara bagaimana untuk membantu masyarakat Melayu di Kurunegala dalam usaha memberikan pendidikan yang terbaik kepada mereka. InsyaAllah, hasil perbincangan nanti akan kami postkan dlam blog ini.

Sehingga bertemu lagi dalam post berikutnya. Doakan perjalanan kami selamat ye!

Assalamualaikum!

'Misi Rahmatan Lil 'Alamin'

Friday, November 14, 2008

Kami Selamat Sampai!

Assalamualaikum w.b.t


Alhamdulillah, kami dah selamat sampai ke Sri Lanka jam 9.20 pagi waktu Sri Lanka. Di sini kami disambut oleh Pakcik Jamalon (Pengerusi Kurunegala Malay Association). Lebih sejam beliau menunggu. Pertama kali menjejakkan kaki ke Sri Lanka, Sebelum ini hanya melihat melalui rujukan internet, buku-buku dan penceritaan orang. Ramai juga rakyat Sri Lanka disini. Akhirnya jejak kami berenam bermula...

Sebelum itu, kami nak cerita apa yang telah berlaku sepanjang perjalanan kami dari Kuala Lumpur ke Lapangan Terbang Colombo tadi. Alhamdulillah, kami tidak menghadapi sebarang masalah sepanjang perjalanan tersebut. Dalam flight pun ok je tadi walaupun agak pening-pening lalat. Kami sebenarnya 'berjemaah' breakfast di McDonald KLIA sebelum boarding pagi tadi, selepas itu dalam flight pun rupanya disediakan makanan juga. Nak menolak.. Tapi sudah berbayar. Rugi pula kalau tak makan. Rezeki pula di depan mata.. maka semuanya terpaksa menjamah walaupun ada yang tidak habis. Kak Dyl pula perutnya meragam. Syah pula licin semuanya.
Lupa pula nak beritahu siapa yang hantar kami tadi di KLIA. Kami nak ucapkan terima kasih kepada Abang Din, Abang Bob dan Sdra Izzat Atan yang sudi menghantar kami pagi tadi. (tidak dilupakan juga Abg Wan yang terpaksa menjaga kereta diluar) Entah dah mandi atau belum tu mereka ini?? Terima kasih juga kepada Abang Din, walaupun tidak dapat mengikuti misi kami ke Sri Lanka ni, beliau tetap memberikan semangat kepada kami untuk menjayakan misi ini.

Perjalanan kami ke Kurunegala memakan masa selama 3 jam. Agak lama dan 'boring' juga sebenarnya memandangkan jalan raya disini tidak sepertimana jalan raya di Malaysia. Namun begitu banyak perkara yang kami bincangkan bersama dengan Pakcik Jamalon berkaitan perkembangan Melayu di Sri Lanka. Kami juga sempat singgah untuk menikmati air "Thambili'' (air kelapa pandan) Semuanya berusaha menghabiskan air ini setiap orang dan kos bagi setiap satu hanya RM0.50!

Sebelum sampai ke rumah Pak Cik Jamalon, kami singgah dulu ke rumah Mak Cik Jalil, isteri kepada salah seorang bekas Presiden Persatuan Melayu Kurunegala yang suatu ketika dahulu sangat berpengaruh disini. Tetapi suami beliau telah meninggal dunia yang membawa kepada kehilangan besar kepada dunia Melayu Sri Lanka. Persinggahan selama ''lima minit'' ini sekadar berkenal-kenalan dan bertukar resepi masakan sambal tumis yang akan diajarkan nanti. Susah juga nak menerangkan bahan-bahan yang kami perlukan untuk buat sambal tumis ini. (tunggu yea keluaran akan datang untuk sesi masak-memasak ini)

Jom kita hayati pantun yang menjadi kekuatan Pakcik Jamalon dalam memperjuangkan nasib Melayu Islam di Sri Lanka ini.

"Apalah guna memasang pelita,
Jika tidak dengan sumbunya,
Apalah guna turut agama,
Jika tidak tiada Imannya"

*Sesungguhnya kami sangat kagum dengan kesungguhan Pak Cik Jamalon dalam memastikan keterlangsungan Melayu di Sri Lanka ini. Banyak lagi benda yang hendak diceritakan tentang Pak Cik Jamalon dan perjalanan kami. Kini kami sedang sibuk membuat beberapa kajian mengenai Syeikh Yusof Al-Makassari dan juga sejarah keberadaan Melayu di Sri Lanka. Semuanya akan diceritakan nanti. Tunggu ye!

Tuesday, November 11, 2008

Latest Progress

First of all we would like to thank all the contributors and those who donated for our Voluntary Mission to Sri Lanka. As for now, we are able to get sufficient fund for the ticket. But for our pocket money, it is still in progress. Hope we are able to have enough pocket money in case of emergency. May Allah preserve us from any problem which may distract our mission there.

Currently, our flight is delayed to the 15th of November due to some technical problem. That is the finalized date and we really hope that there would not be any more delay. We are also indebted to our new Sri Lankan Malay frens, Ameen (MMU) and Ayeshah (Sunway College) for helping us getting much cheaper ticket rate wich saved us RM500 per ticket.


Earlier before, we had made some discussion regarding our mission. Currently, they are here for their studies. Ameen is taking Master in Knowledge Management, while his sister is studying at the Sunway college, taking ACCA (Certified Accountant Course). We had a very great discussion with them and they shared a lot of information regarding the Malay community in Sri Lanka. We know briefly the demography in terms of social, economics, and politics. So far, we know that we have a big responsibility to bring the Malay community in Sri Lanka back to the original teaching of Islam and to the culture of Malay itself. The Malay culture and Islam itself has been blended with the cultures and religions in Sri Lanka.

Besides, we also had a language class with bro Ahmad, a Sri Lankan student who is currently studying in IIUM. We are very thankful to him for being such a helpful person especially when it comes to the basic knowledge about Sri Lanka. Ahmed shared his experience of living as a Sri Lankan Malay and gave a lot of information about his country. And he tought us the Sinhala language. Thus, we know how to greet people of Sri Lanka when we meet them, we know how to count in sinhalese language, and lots of new things. Credit to Ahmed! We will see you in Colombo soon!

The discussion with those Sri Lankan people is mainly on the issues on how we can help or contribute to the Malay society. We would like to leave something useful that can be practiced by the communities once we leave Sri Lanka. Our mission is to grab lots of information about the Malay community in Sri Lanka and find the best way to help them. Especially in the development of their youth. In the future, we would like to bring potential Sri Lankan Malay youths to Malaysia to be trained by ABIM to be a qualified da'ie. These youths will have proper training to develop the practices of Islam among Malay society and preserve the custom of our decent Malay life in Sri Lanka.

This is not a short-term or 'touch-n-go' type of program. This mission has a really big goal in achieving the development of the youth and strengthening the Muslim. So, we would like to have your support, physically and spiritually.

We have two more days to countdown. This Friday we will be having an Induction course with the chairman of Grup Pengkaji Tamadun Dunia, Bro. Jufitri Joha. We pray for Allah's guidance throughout this mission. May Allah bless us and all of the Muslims around the world. Insya-Allah!

Till we meet again. We will be updating our blog regularly. Keep on track with us ok!

Assalamualaikum!